Nieuw gedrag

 

popepicture (1)

Alberto Prado: ‘Nieuw gedrag is de echte revolutie”

05 jun 2013  | Rob van Leeuwen   Bron: Management Team

Focus bij innovatie niet op beschikbare technologie, maar op veranderingen in gedrag.
Het gedrag van mensen is in de afgelopen jaren flink veranderd, zo vertelde Alberto Prado, vp digital innovation bij Philips, eerder deze week tijdens het Internet of Things-event in Eindhoven. Ter illustratie liet hij onderstaande beelden zien, die allebei zouden zijn gemaakt tijdens de aankondiging van een nieuwe paus. Dat klopt eerlijk gezegd niet (de foto uit 2005 is gemaakt tijdens de begrafenis van paus Johannes Paulus II), maar de boodschap blijft hetzelfde: in acht jaar tijd zijn we de wereld op een totaal andere manier gaan bekijken – door een klein beeldschermpje.

Drie veranderingen
Prado noemt drie oorzaken die ons sociale gedrag hebben veranderd:

  • De adoptie van smartphones
  • De toenemende populariteit van sociale media
  • De steeds slimmere producten op de markt, zoals connected thermostaten

Prado: ‘Dit is een wereldwijde trend, die niet alleen voor het Westen geldt. Ook in Afrika ontstaat nieuw gedrag door het gebruik van mobiele telefoons met een internetverbinding. Dat nieuwe gedrag is de echte revolutie, niet de technologie die deze veranderingen mogelijk maken.’ De Philips-topman pleit er voor om niet op technologie te focussen, omdat je dan je doel voorbij streeft. ‘Je moet bijvoorbeeld geen producten aansluiten op het internet, alleen maar omdat het kan.’

The internet of things
Er bestaat een algemene term voor dingen die zijn aangesloten op het internet en informatie verzamelen via sensoren: the internet of things). Steeds meer bedrijven proberen op deze trend in te spelen. Nike doet het met een speciale armband die data verzamelt over de drager en Philips doet een kleine poging met Hue, een lamp die te besturen is via de smartphone en langzaam maar zeker ook door internetdata kan worden aangestuurd. Prado: ‘Deze initiatieven bouwen voort op een combinatie van hardware met software. Dat is waar de magie gebeurt.’

Verdere personalisatie
Het zorgt ervoor dat de klantrelatie voor bedrijven verandert. Productgecentreerde bedrijven schuiven een doos naar de klant en krijgen één keer betaald, waarna de relatie zo goed als afgelopen is. Digitale gecentreerde bedrijven, zegt Prado, hebben een voortdurende interactie met klanten. Zo kan Nike met de FuelBand-armband continu data verzamelen en analyseren, waarna het product met de uitkomsten verder gepersonaliseerd kan worden. Prado: ‘Zoiets was ondenkbaar in het product-tijdperk. In de digitale wereld kan je iets persoonlijks bieden, wat kan zorgen voor nieuwe en andere businessmodellen.

Data = geld, dan sensoren = printmachine
Geld verdienen, best belangrijk. Prado: ‘Als data het nieuwe betaalmiddel zijn, dan zijn sensoren de machines waarmee het geld wordt geprint.’ Met andere woorden: hoe meer je dankzij de sensoren te weten komt van je klant, hoe meer waarde het op kan leveren. Voor productbedrijven die slimme objecten op de markt willen brengen, brengt dat minstens drie uitdagingen met zich mee, zegt Prado: ‘Heb je de infrastructuur, is het veilig genoeg en kan je omgaan met het thema privacy? Dat zijn nieuwe gebieden voor productbedrijven.’ Vervolgens moet er nog wat nuttigs worden gedaan met de verzamelde informatie. Een bak info is leuk, er een interessant patroon in vinden is leuker. Prado voorziet een toekomst waarin merken data verzamelen en deze via een soort beurs uitwisselen met andere bedrijven.
Op een andere manier naar de markt
Niet alleen verdienmodellen veranderen als producten slim worden gemaakt, ook het productieproces wordt op zijn kop gezet. Prado: ‘Vroeger was een product af als het naar de markt werd gebracht, in de digitale wereld hoeft een product niet perfect te zijn. Je weet nooit hoe consumenten reageren, het is een iteratief proces waarbij je na de lancering verder kan gaan met innoveren. Ik zeg niet dat iedereen een internetbedrijf moet worden, maar wel dat je de internetmethodes moet adopteren om te blijven innoveren. De productwereld draait om perfectie, digitale innovatie draait juist om snelheid. Je weet daar nooit wat perfectie is, daar kom je alleen achter door te blijven leren en luisteren.’
Wie is Alberto Prado?
Alberto Prado is vice president digital innovation bij Philips, voor de tak consumer lifestyle.Voor zijn komst naar Philips, in 2010, werkte hij onder andere bij Nokia, NEC en AT Kearney