Nodig in crisistijd: manager met visie

 

manager met visie

In tijden van crisis neemt de behoefte aan leiders met visie toe. Een goede manager is niet vanzelfsprekend zo’n leider, beweert ManagementTeam.nl op basis van gesprekken met experts. Organisatiepsycholoog Gerard van Dieren zegt dat managers zich bezig houden met dingen goed doen, terwijl leiderschap gaat over de goede dingen doen. Hij vindt dat ieder groot bedrijf een leider nodig heeft. “Een leider doordringt alle medewerkers van de normen en waarden van dat bedrijf en wat het doel is waarop een bedrijf koerst.” Van Dieren vindt dat een goede leider zijn werknemers betekenis geeft en ze het gevoel geeft dat ‘er voor ze wordt gezorgd’.

 

 

Voorbeeldrol
Jan Verwoerd, directeur Global IT Services van ING Real Estate, ziet ook een fundamenteel verschil tussen een manager en een leider: “Een manager heeft een coachende rol, een leider een voorbeeldrol.” Verwoerd spreekt uit ervaring: hij deed ooit het crisismanagement van het bedrijf CSS. Hij stelt dat een leider van een bedrijf in nood het personeel moet inspireren, vertrouwen moet geven, zich op de groep moet richten en een morele autoriteit moet zijn.

Middenkader
Van Dieren heeft managers zonder leiderskwaliteiten meegemaakt. “In het middenkader zitten een heleboel managers die het prima doen, maar niet de visionaire kwaliteiten hebben van een leider. Maar ze zijn wel goed in het beheersen, organiseren en plannen van een bedrijf.” Volgens Van Dieren is het in de hoogste segmenten van een bedrijf belangrijk dat mensen naast topmanager ook leider zijn: “Anders heeft het bedrijf geen eigenwaarde en dus geen koers.”

Tip
Zorg ervoor dat de leidinggevenden in uw organisatie voldoende complimenten maken en daarmee bij de medewerkers stimuleren wat goed gaat. Complimenten zijn goed voor het zelfvertrouwen van uw personeel. Daarnaast leiden ze ook tot een basis om zaken die minder goed lopen bespreekbaar te maken. Let er wel op dat de complimenten gemeend en terecht zijn, anders verliezen ze hun kracht.

(Bron: Gabor Mooij | redactie HRpraktijk | 12 maart 2009)